Activitat d'idees prèvies
Per començar el nostre projecte sobre la història d'Alemanya, i més concretament per arribar a respondre la pregunta: "Per què existien els camps de concentració?", realitzarem una primera activitat d'idees prèvies.
Per començar el nostre projecte sobre la història d'Alemanya, i més concretament per arribar a respondre la pregunta: "Per què existien els camps de concentració?", realitzarem una primera activitat d'idees prèvies.
Aquestes activitat d'idees prèvies, com el seu nom indica es realitza a l'inici d'un tema i serveix per començar a treballar uns continguts nous, per organitzar aquests continguts que posteriorment s'aprendran i, finalment, per avaluar el coneixement que tenen els alumnes sobre aquests continguts.
Per descriure-ho en poques paraules, podríem dir que són aquelles activitats que tenen lloc a l'inici d'un projecte, on es posen sobre la taula tots aquells continguts que es treballaran i, conjuntament amb els alumnes, s'escull allò que els resulta més interessant per treballar, s'avalua i es fixa per posteriorment dur-lo a terme.
La nostra proposta és començar a través d'un Kahoot, que és una plataforma d'aprenentatge mix basat en el joc. Aquest recurs permet als educadors i estudiants investigar, crear, col·laborar i compartir coneixements. Té un component social perquè amb ell es treballa l'intercanvi i la col·laboració d'idees a través de debats, enquestes i concursos. Aquest joc permet realitzar-ho online o a través dels telèfons mòbils. A més a més, es pot jugar de manera individual o amb grup. I la seva filosofia és que la gent de tot el món comparteixi el seu contingut educatiu per tal de que tothom pugui jugar a totes les aules del món.
Així, doncs, la mestra prepararà un Kahoot amb 10 preguntes que parlin sobre el tema que treballem. Cadascuna de les preguntes tindrà 4 respostes possibles i en totes elles hi haurà l'opció "no ho sé". A continuació posem l'enllaç d'un exemple de Kahoot que es podria utilitzar en aquesta sessió:
En aquesta sessió ens trobaríem a la sala d'informàtica i demanaríem als alumnes que responguessin el qüestionari. Si volen fer algun tipus de comentari el podran realitzar, però nosaltres no afirmarem ni desmentirem res del que s'expliqui, només tindrem la funció de moderar el grup.
Un cop acabat el Kahoot, repassarem i comentarem el joc tots junts. Els nens podran fer preguntes i comentar el que creguin convenient. D'aquesta manera, al final de la sessió haurem obtingut una visió sobre els interessos de l'alumnat sobre aquest tema gràcies a allò que s'hauran qüestionat i als comentaris que hauran pogut fer.
Activitat d'introducció de coneixements [1]
Una vegada hem obtingut les idees que tenen els alumnes sobre el tema, sabem què coneixen, etc., ja podem començar a treballar el tema en sí i buscar respostes a tots els dubtes i qüestions que es plantegen els alumnes.
Per fer-ho hem pensat que una manera podria ser visualtizant la pel·lícula "El noi del pijama de ratlles". Amb aquesta pel·lícula pretenem que coneguin una mica la història dels camps de concentració, com es vivia i què passava. És molt probable que encara no puguin resoldre moltes de les preguntes que s'havien plantejat o que, fins i tot, els en sorgeixin de noves.
Al finalitzar la pel·lícula farem un petit debat en què els nens puguin comentar el què han vist, què els ha cridat l'atenció, quines coses han pogut respondre de les preguntes inicials i quines s'han pogut formular de noves. Com a mestres podem afegir preguntes que creguem interessants, com per exemple: és una història real? és actual o del passat? quines semblances hi ha entre l'època de la pel·lícula i ara? quines diferències? [...]
En grups dividirem les preguntes i les hauran d'investigar. Els nens disposaran d'internet, llibres, cartes i postals d'aquella època, pel·lícules... i amb la informació i el coneixement que extreguin l'hauran d'explicar a la resta de companys amb una exposició oral.
Activitat d'introducció de coneixements [2]
Una vegada hem treballat diferents preguntes i els alumnes han investigat i buscat el coneixement que més els interessa sobre aquest tema, els presentarem una altra activitat, per acabar de consolidar el què han après.
Aquesta activitat girarà a l'entorn de la visita d'una persona molt especial. Aquesta persona és filla de presos de camps de concentració nazis. Només donarem aquesta informació a l'alumnat i preguntarem si tenen ganes de conèixer-la, de demanar-li coses..., per tant, de fer-li una entrevista conjunta.
Llavors separarem la classe en tres grups, per tal d'estructurar les preguntes en tres blocs:
- la vida ABANS d'estar als camps de concentració
- la vida DURANT l'estança als camps de concentració
- la vida DESPRÉS d'estar als camps de concentració
Cada grup s'encarregarà d'elaborar les preguntes adequades al bloc que els ha tocat.
Abans de rebre la visita d'aquesta senyora, comentarem les preguntes davant de tot el grup-classe per recollir totes les idees, propostes i interessos de tot l'alumnat. I, finalment, s'escolliran les que es considerin més interessants que volem que ens respongui.
L'entrevista es realitzarà a l'escola amb una o dues sessions (depenent de les ganes i els interessos dels alumnes). Les preguntes es realitzaran seguint l'ordre cronològic (abans-durant-després). Tots els nens hauran d'estar molt atents i recollir la informació que considerin més important.
Per acabar, els alumnes agrupats amb els tres blocs hauran de realitzar un mural on expliquin el què han après gràcies a l'entrevista. S'hauran de repartir la informació i se l'hauran de preparar per tal d'exposar-la davant dels pares.
Entrevista a Liliane González Heller a l'ANNEX.
Entrevista a Liliane González Heller a l'ANNEX.
Activitat final
Un cop realitzades les activitats anteriors, arriba el moment de posar punt i final al petit projecte que hem estat treballant amb els alumnes. Amb aquesta última activitat volem valorar el contingut après, si han entès la historia i tots els conceptes relacionats amb el que han anat aprenent.
Per fer aquesta última activitat realitzarem un joc de rol amb tots els nens i nenes de la classe. En aquest joc hi haurà dos bàndols: per una banda els soldats de Adolf Hitler i, per l'altra, els patidors de l'holocaust (jueus, espanyols, francesos, etc).
La idea és que tots dos bàndols defensin la seva postura de la millor manera possible a partir de tots els coneixements que han adquirit al llarg d'aquestes sessions.
Quan hagin passat uns 10 minuts del joc, farem canvi de rols. D'aquesta manera tothom podrà experimentar les diferents sensacions i sentiments que es desprenen a l'interpretar cadascun dels grups (culpables i acusats).
En acabar els 20 minuts del joc farem un debat amb tota la classe. En aquest es pretén que els alumnes realitzin conclusions sobre el tema: què en pensen, com s'han sentit realitzant el joc, quina és la seva opinió respecte al que va ocórrer, quina diferència de sensacions han sentit amb cadascun dels bàndols, amb quin s'han sentit més o menys còmodes, com imaginen que es podien sentir aquella gent...
Finalment, entre tots farem una pluja d'idees sobre tots aquells conceptes o paraules que s'han anat aprenent. Amb totes aquestes idees individualment crearíem un núvol de paraules. D'aquesta manera cada alumne tindrà aquelles paraules o conceptes que han après i que troben més rellevants. Es farà de manera individual perquè segurament cada alumne tindrà un ordre de preferència diferent. El programa que utilitzaríem seria el Wordle perquè és un programa senzill i fàcil de manipular.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada